Rekordfangst i Brøndby: Socialt bedrageri for fem mio.

Bettina Ohm Eriksen og hendes kolleger i Brøndby har stoppet socialt bedrageri for fem mio. i 2015. Det er rekord.

Der er gode penge at spare .- men det er ikke hovedformålet. Brøndby Kommunes korps mod socialt bedrageri har i 2015 opsporet og fundet sager til en værdi af fem millioner kroner.

Det er socialt bedrageri, det handler om. Det kan være kontanthjælp, der ikke burde have været udbetalt, fordi borgeren arbejder eller rejser til udlandet uden at have søgt og fået godkendt ferie. Der kan være tale om sygemeldte borgere, som rent faktisk arbejder alligevel eller folk, der modtager børnepenge, selv om deres børn ikke bor her i landet.

Mistanken om socialt bedrageri kan opstå ved, at kommunen får en henvendelse fra Skat eller Udbetaling Danmark. Men i mange tilfælde er der også tale om, at private borgere kontakter kommunen og lufter en mistanke om, at nogen får penge, som de ikke er berettiget til. I 2015 fik Brøndby kommune 42 henvendelser fra borgere, der mente at have kendskab til mennesker, der uberettiget fik udbetalt sociale ydelser. I de situationer undersøger kommunen sagen - og i tre tilfælde var bedrageriet så grelt, at borgeren blev politianmeldt for grov uagtsomhed. 

-Vi forfølger kun sager, hvor vi føler os overbeviste om, at der foregår snyd. Hvis vi er i tvivl, og hvis vi ikke kan dokumentere det, så lader vi sagen ligge. Så borgernes retssikkerhed er i højsædet. Vi går også efter typer af bedrageri, som ikke giver os en økonomisk besparelse. Det gør vi, fordi det handler om at sikre, at folk får de ydelser, de har ret til – hverken mere eller mindre – og ikke om at indkassere penge til kommunen,” forklarer Bettina Ohm Eriksen fra Brøndby Kommunes kontrolenhed.

Hun understreger, at der i Brøndby end ikke er opstillet et mål for, hvor mange penge kontrolenheden skal skaffe ind i kommunekassen hvert år.

Også på borgmesterkontoret er der tilfredshed med, at fejludbetalingerne opspores og standses.

 

Brøndbys borgmester, Kent Max Magelund
Brøndbys borgmester, Kent Max Magelund

-Vi skal naturligvis sikre os, at borgerne får de ydelser, de har ret til. Men for at vi kan give en god service til dem, der virkelig har behov for det, så skal vi reagere, når vi ved, at nogle udnytter systemet. Ved at kontrollere forhold, vi bliver gjort opmærksomme på, tager vi ansvar for, at pengene fra fælleskassen kun går til de borgere, der har ret til og behov for ydelserne,” lyder det fra borgmester i Brøndby, Kent Max Magelund.